Jak ustrzec się przed kacem po alkoholu?

Po alkoholu zazwyczaj pojawia się kac, choć to wcale nie musi być regułą. Kac nie jest nieodłącznym towarzyszem żadnych trunków. Wystarczy wypijać je w umiarze i nie doprowadzić do zatrucia organizmu, które skutkuje bardzo nieprzyjemnymi objawami zwanymi syndromem dnia następnego, który (przyznacie to sami) czasami bywa nie do wytrzymania, staje się prawdziwym piekłem, które jakoś trzeba przetrwać.

Imprezy suto zakrapiane alkoholem mają jeszcze jeden skutek – problemy z zaśnięciem i wypoczęciem w czasie snu. Poalkoholowe perypetie to m.in. bezsenność, co nie oznacza niemożności przespania nocy, a raczej niemożność przespania jej tak, by organizm w pełni się zregenerował.

Dlaczego “chorujemy” po alkoholu?

Stan zatrucia alkoholowego właściwie można nazwać chorobą, tyle że jest to choroba pojawiająca się na nasze życzenie. Pijąc duże ilości wina, wódki, innych alkoholowych trunków zatruwamy organizm etanolem, który bardzo szybko rozprzestrzenia się po ciele wędrując wraz z krwią dosłownie wszędzie. Większa część tej substancji przekształcana zostaje w substancję nazywaną aldehydem octowym, który jest głównym sprawcą objawów takich jak nudności czy ból głowy. Jest on jednym z głównych sprawców kaca. W stanie oszołomienia alkoholem zazwyczaj czujemy się dobrze, dopiero proces trzeźwienia czyli moment w którym etanol zmienia się w aldehyd zapowiada to co najgorsze – zbliżającego się kaca. Kolejnym składnikiem alkoholi przyczyniającym się do pojawienia się złego samopoczucia jest metanol, alkohol o właściwościach silnie trujących, którego śladowe ilości znajdują się w praktycznie każdym spożywanym przez nas napoju wyskokowym. Najmniej ma go spirytus, najwięcej niestety wino.

Do zachwiania stanu równowagi biologicznej i do złego samopoczucia przyczynia się też fakt, iż picie alkoholu odwadnia organizm przez co wypłukiwane są zeń minerały takie jak potas i magnez. Zjawisko to, nawet jeśli spożywać będziemy przy tym spore ilości wody, powoduje zaburzenie równowagi elektrolitycznej. Na kacu warto więc wyrównać poziom tych niezwykle istotnych pierwiastków.

Z punktu widzenia naszego samopoczucia nie mniej istotny jest spadek poziomu glukozy we krwi, do którego dochodzi również pod wpływem spożycia alkoholu. Ratunkiem przed kacem może więc okazać się również zjedzenie czegoś słodkiego.

Czy przed kacem można się zabezpieczyć?

Oczywiście, że tak, wystarczy pić z umiarem tyle tylko, że umiar tj. ilość alkoholu jaką możemy spożyć bez obawy, że zakończy się to kacem, jest kwestią całkowicie indywidualną i zależy od naszego organizmu jego sprawności i wagi, choć nawet płeć nie pozostaje bez znaczenia.

Tym niemniej opracowano już swego rodzaju ściągawkę dla osób chcących zabezpieczyć się przed kacem. Oto co należy robić by zabezpieczyć się przed kacem i przespać noc po alkoholu (bo niezależnie od tego co jest przyczyną tego że śpimy vide: po co nam sen, sen jest nam przecież niezbędny):

– przed imprezą z alkoholem należy zjeść sycący posiłek, który spowolni proces wchłaniania się alkoholu do krwi, warto by był to posiłek dość tłusty,

– dobrze jest połknąć profilaktycznie odrobinę witaminy C lub dowolnego suplementu wielowitaminowego, dobrze też zadbać o dostarczenie organizmowi witamin z grupy B,

– szybkie picie nie jest najlepszym rozwiązaniem, alkohol należy sączyć jak najwolniej, nie unikając zakąsek i pijąc spore ilości wody (woda jest lepsza niż popularne przy takich okazjach napoje, lepsze są soki zawierające witaminy i minerały),

– alkoholi pod żadnym pozorem nie należy mieszać, wymieszane stanowią mieszankę wybuchową, która wybucha dnia następnego w postaci mega kaca, którego bardzo ciężko przetrwać,

– w trakcie imprezy warto się dużo ruszać, co pozwoli na bieżąco spalić alkohol (ruch przyspiesza procesy metaboliczne),

– przed pójściem spać należy wypić sporo wody i zabezpieczyć się na noc – stawiając wodę obok łóżka.

A gdy to nie pomogło?

No cóż, praktycy wypraktykowali wiele niezawodnych sposobów na kaca. Każdy komu kac się przydarzył na pewno zna takie sposoby i część z nich wypróbował na sobie. Oprócz sposobów domowych (tj. uzupełniania poziomu glukozy, wypijania napojów witaminowych, kwaśnego mleka lub soku z kiszonych ogórków) mamy do dyspozycji sporo tabletek ułatwiających walkę z syndromem dnia następnego.

  • Leave Comments