Jak? Uroda

Jak poprawić efekty treningu siłowego?

Tekst adresowany jest raczej do początkujących kulturystów. Ci zaawansowani zazwyczaj już wiedzą o co w tym sporcie chodzi, a jeśli nie wiedzą lub popełniają błędy? No cóż, też powinni przeczytać to co poniżej.

O co w tym wszystkim chodzi?

Oczywiście o przyrost masy mięśniowej. Problem w tym, że nie każdy bywalec siłowni takie przyrosty osiąga. Dzieje się tak wskutek masy popełnianych błędów, które są dość silnie zakorzenione w pewnych kręgach i wykorzenić ich szybko i skutecznie nie sposób. W efekcie tychże błędów i w dążeniu do osiągnięcia jak największych przyrostów niektórzy panowie sięgają po niedozwolone (bo szkodliwe i rujnujące zdrowie) środki sądząc że w ten sposób mogą sobie pomóc. Prawda jest taka, że mogą sobie jedynie zaszkodzić. O co chodzi w kulturystyce? Owszem, o przyrosty, ale liczy się coś więcej: siła, sylwetka, zdrowie i generalnie jak najlepsza kondycja całego organizmu. Chodzi o to, by zdobywając mięśnie rozwijać się i nie niszczyć, tymczasem sięganie po tryby ułatwień w postaci sterydów anabolicznych jest najprostszym krokiem ku autodestrukcji. Po co po nie sięgać skoro można inaczej?

Inaczej czyli jak? Naturalnie i od podstaw.

Podstawą jest prawidłowa postawa

Współcześnie, gdy ruszamy się w stopniu minimalnym tj. minimalnie angażując mięśnie i cały nasz organizm bardzo szybko naturalne mechanizmy, również mechanizmy dzięki którym jesteśmy w stanie przemieszczać się w przestrzeni, ulegają pewnej destrukcji. Najczęściej spotykaną wadą postawy i to już u dzieci jest charakterystyczne zaokrąglenie pleców i obniżenie barków. Wady te (nie tylko te) trzeba skorygować przed rozpoczęciem właściwych treningów. Najoptymalniej jest znaleźć dobrego trenera, który zdiagnozuje wady, zaleci program rehabilitacyjny, a następnie pomoże w doborze ćwiczeń. Tym niemniej zadanie takie coraz częściej jest awykonalne. Trzeba więc radzić sobie samemu posiłkując się wiedzą innych i samodzielnie zdobywając wiedzę.

Podstawą jest też opanowanie techniki

Co z tego, że dzięki ćwiczeniom masa mięśniowa przyrośnie jeśli przy okazji można dorobić się kolejnych wad lub narażać się na kontuzje? Taki trening nie ma sensu. Wszystkie te ryzyka zminimalizujemy, czy wręcz wykluczymy opanowując do perfekcji technikę wykonywania ćwiczeń. Technika ma niebagatelne znaczenie, nie tylko eliminuje ona wspomniane wyżej ryzyka, ale też zwiększa efektywność ćwiczeń, dzięki czemu przyrosty masy mięśniowej mogą być znacznie większe.

Indywidualizacja treningu

To, że jakiś znany kulturysta osiągnął doskonałe efekty ćwicząc taką a nie inną metodą nie znaczy, że wszyscy inni kulturyści powinni podążać tą samą drogą. Nie ma czegoś takiego jak optymalny trening uniwersalny. To co jest dobre dla jednej osoby u innej wcale nie musi przynieść efektów. Pamiętaj o tym opracowując trening dla siebie. Jeśli masz zamiar oprzeć się na zaleceniach treningowych jakichś gwiazd kulturystycznych przede wszystkim przefiltruj je przez filtr swoich możliwości, oczekiwań i warunków fizycznych. Miej też na uwadze stopień zaawansowania – nie skacz od razu na głęboką wodę. Ćwicząc tak czy inaczej na początku urośniesz. Poszerzaj w tym czasie swoją wiedzę i na tej bazie zmieniaj metody treningowe.

Suplementacja

Jeśli myślisz, że bez suplementów albo co gorsza sterydów niczego nie osiągniesz jesteś w błędzie. Cała masa kulturystów naturalnych osiąga niemal tak dobre rezultaty w przyrostach masy (niektórzy nawet większe) jak przeciętni sterydowcy. Jaka jest między nimi różnica? Ano taka, że kulturysta naturalny nie rujnuje zdrowia i przedłuża młodość, kulturysta stosujący sterydy rujnuje własne ciało i przyspiesza moment nadejścia starości.

Jeśli chodzi o suplementy włącz je do swojej diety wtedy gdy stwierdzisz, że wykorzystałeś już wszystkie możliwości manipulowania jedzeniem i nie ma sensu zanadto obciążać organizmu trawieniem (suplementy wymagają od organizmu mniejszego zaangażowania w proces ich przyswajania). Dostosuj je do swoich wymogów (sięgnij po białka, aminokwasy, L-karnitynę, kreatynę itp.) pamiętając jednak, że podstawą pozostaje dobrze skomponowana, wysokobiałkowa dieta. Bez niej nie osiągniesz przyrostów a na dodatek zrujnujesz zdrowie.

Leave a Comment